Publicerad

Energiåtgång Vasaloppet

  • Snittåkarens tid är cirka 8 timmar
  • Snittförbrukningen för dessa 8 timmar ligger någonstans kring 7000 kcal (beroende på bland annat kön, vikt, kondition och intensitet).
  • Om du har gjort en bra kolhydratladdning före loppet kan du lagra 400-500 gram kolhydrater i muskulatur och lever. Alltså cirka 2000 kcal som mest.
  • Under loppet kommer du även att förbruka en viss mängd fett (beroende på intensitet och puls). Ligger du över ca 80 % av maxpuls, kommer kroppen att välja kolhydrater som dess primära energikälla och ligger du under det så förbrukas mer fett på ett bättre sätt. Vi har räknat på cirka 1000 kcal fett under dessa 8 timmar. Den som sliter hårt i spåret förbrukar mer kolhydrater i relation till fett.
  • Under loppet kommer du att bli serverad Enervit Isotonic drink, som ger energi och hjälper dig att behålla en bra vätskebalans i kroppen med tanke på dess salter och mineraler. Vi har räknat med att man dricker cirka en halvliter sportdryck per timma, vilket motsvarar 920 kcal under hela loppet.
  • Energiglappet – Tar man snittförbrukning 7000 kcal, minus det du laddat 2000 kcal, minus fettförbrukning 1000 kcal, minus sportdrycken som du blir serverad 920 kcal så får du ett glapp på 3080 kcal.
  • Detta måste tillföras under loppet för att du inte ska gå tom på energi. Här är Vasaloppspaketet en utmärkt hjälp, då du dessutom får en energiplan att fästa på staven så att du vet när du skall inta respektive produkt.
  • Vasaloppspaketet innehåller produkter som sammanlagt motsvarar 1257 kcal, vilket ger utrymme för blåbärssoppa och annat som ni väljer att få i er under vägens gång.