Köp- och leveransvillkor
Priser och betalning
Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning.
Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt.
Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.
Vi använder i första hand Swish och Svea som betalmetoder. Det betyder att du fyller i dina uppgifter i kassan och avgör du om du vill betala med swish, kort, faktura eller kredit.
Ångerrätt
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi lämnat information.
Ångerrätten gäller ej underkläder utan plombering.
Ångerrätten gäller ej varor med bäst före-datum inom tre månader.
När du utnyttjat din ångerrätt:
Du har naturligtvis rätt att prova och undersöka varan. Om du använt varan mer än för att prova och undersöka den kommer vi att dra av ett belopp för den eventuella värdeminskning som användandet innebär. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. Kunden är ansvarig för att varan returneras, vi rekommenderar att du skickar returen spårbart. Enligt EU:s konsumenträttighetsdirektiv (2011/83/EU) skall varan vara återsänd inom 14 dagar efter att du utnyttjar ångerrätten. Returfrakten betalar Du själv.
Garantier, Reklamationer och service
Vi följer tillverkarens rekommendationer för garantier och reklamationer. Vid behov av garanti eller service ber vi dig kontakta oss på info @ marathonbutiken.com. När du kontaktar oss vill vi gärna att du anger ditt ordernummer.
Vi kommer då att återkomma till dig och be dig fotografera ev. skada m.m.
Du har enligt svensk lag möjlighet att reklamera en vara i upp till 3 år efter köpet. Reklamationsrätten gäller fel som kan härledas till produktionen av varan och gäller alltså inte normalt slitage eller åldrande av produkt. En reklamation skall göras så snart som möjligt efter att felet upptäckts.
Privat Policy
När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.
Fraktkostnad
Fraktkostnaden är från 49 kronor per order. Vid ett ordervärde över 1000 kronor bjuder vi på fraktkostnaden. Gäller leveranser inom Sverige.
Fraktkostnaden beräknas i kassan.
Leveranser
Leveranstiden anges i kundvagnen under respektive fraktsätt. Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara. Leveranser sker med Postnord eller DHL.
DHL Service Point: Din leverans skickas till ditt närmaste DHL Service Point ombud. Giltig legitimation krävs för att hämta ut paketet.
Postnord Varubrev: Din leverans skickas till leveransadressen. De paket som inte får plats i mottagarens postlåda/fastighetsbox, kommer i de flesta fall att lämnas vid dörren/postlådan och mottagaren får en avisering om att detta skett. I samband med det övergår ansvaret för försändelsen till mottagaren.
Leveranstid
Vi skickar normalt inom 1-3 vardagar. Under högsäsong kan det ta längre tid. Fraktbolagens hanteringstid tillkommer.
Vissa produkter har längre leveranstid. Det framgår i så fall på respektive produktsida.
Vi skickar beställningar med DHL och Postnord. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.
Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.
Ej uthämtade paket
Ej hämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 400:-.
Dessutom debiteras fraktkostnaden för originalordern.
Felaktig leveransinformation
Var noga med att ange korrekt leveransinformation. Om du anger felaktig adress, mobiltelefon eller e-post och behöver ändra för att kunna hämta ut ditt paket debiterar vi 300 kr för ändrat förfogande.
Returer
Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott.
Kostnader för extra tillvalstjänster så som Express och/eller Hemleverans återbetalas ej vid returer.
Återköpsfrakt
Vi erbjuder Återköpsfrakt. Vi skickar dig en fraktsedel du kan använda för returen vid Återköp. Kostnaden för frakten dras från det belopp som återbetalas till dig.
Pris:
- Skor 1 par: 119 kr
- Skor 2 par: 169 kr
- Skor 3 par eller fler: 199 kr
- Kläder: 99 kr
Om du vill utnyttja Återköpsfrakten kontaktar du oss via vårt kontaktformulär.
När du utnyttjat din ångerrätt ska du,
om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till oss
om det gäller en tjänst: hålla materialet tillgängligt för oss, om det inte medför besvär för dig.
Adress:
Säven Sport AB
Ljur Sävsjöos 2a
447 94 Vårgårda
Återbetalningsskyldighet:
Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att du ångrat dig. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror.
Returrätten gäller ej underkläder utan plombering.
Byte
Fria byten
Om den vara du köpte inte passar och du vill byta till en annan storlek eller en liknande modell, står vi för returfrakten.
Kontakta oss för att meddela ditt önskemål om byte. Vi återkommer till dig via epost med en bekräftelse på att vi kan leverera en utbytesvara. Därefter skickar vi en returfraktsedel via epost.
När vi tagit emot din vara så skickar vi en ny i önskad storlek.
Bytesrätten gäller ej underkläder utan plombering.
Bytesrätten gäller ej specialanpassade produkter.
Bytesrätten gäller ej varor med bäst före-datum inom tre månader.
Fria byten gäller ej varor som är prissänkta med mer än 25%.
Fria byten gäller ej på längdstavar, skidor och andra produkter som är längre än 1 m.
Fria byten gäller en (1) gång per order, sedan räknar vi det som en retur.
Fria byten gäller endast inom Sverige.
Prisgaranti
Vi på SevenSports vill erbjuda dig bästa pris på de bästa varorna. Därför erbjuder vi dig följande Prisgaranti:
Om du har köpt eller tänker köpa en vara hos oss och därefter, inom sju (7) dagar från den dag du köpte varan hos oss, hittar samma vara (modell, storlek och i lager) till ett billigare pris i någon svensk internetbutik (dvs ”.se”) som handlar i SEK, betalar vi tillbaka mellanskillnaden mellan vårt pris och det lägre priset till dig.
För att ta del av prisgarantin så behöver du enbart kontakta oss med ditt ordernummer samt en länk till den andra butiken där det går att utläsa att det är samma vara och priset på produkten. Vi kontrollerar priset och ersätter dig med mellanskillnaden.
Villkor:
- Garantin gäller för svenska nätbutiker som säljer i SEK till kunder bosatta i Sverige (d.v.s. det skall vara ett svenskt bolag)
- Garantin gäller i 7 dagar efter att kunden genomfört en beställning hos SevenSports.
- Garantin gäller ej auktioner.
- I den händelse frakt-, tull- eller andra avgifter tillkommer på konkurrenters priser, skall alla sådana avgifter inkluderas vid jämförelse.
- Garantin gäller enbart om varan går att köpa i butiken där kunden hittat priset, d.v.s. den får inte vara slut i lager.
- Det måste vara exakt samma vara, d.v.s. samma färg, storlek, utförande, årsmodell och antal i förpackning.
- Det gäller enbart leveranser inom Sverige.
- En prisgaranti går ej att kombinera med SevenSports övriga rabatter såsom värdekoder, kampanjer eller andra erbjudanden.
Företagsfaktura
Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura ("företagsfaktura").
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 ("Svea Bank"). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08-514 931 13 eller [email protected]. Dataskyddsombud nås på [email protected].
Tvist
Om du tycker att en vara du har köpt hos oss är felaktig men vi inte håller med dig så har vi en tvist. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Vi medverkar i tvistlösningsförfarandet och följer ARN:s rekommendationer.
EU-kommissionens ODR
Alternativt kan du använda dig av EU-kommissionens Online Dispute Resolution (ODR) plattform. Den hittar du här:
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home.show
International Delivery
We ship in EU.